fredag 26. november 2010

Potensgiverne!


Dette er ukens anbefaling av bok!

"Potensgiverne" av Karin Brunk Holmqvist

Det er en nydelig bok om livet til to søstre som er i slutten av livet. Jeg hadde hørt om den av noen kollegaer, og nå lånte jeg den på biblioteket. Det er en humoristisk bok, som er verdt å lese.
Jeg har tenkt på hvorfor jeg syns den er så fin, og kom til å tenke på to gamle søstre som bodde i mitt nabolag da jeg var liten. De hadde nok alltid bodd sammen, og huset de bodde i, hadde  gammeldagse møbler og innredning.
Som liten jente hendte det at jeg plukket noen blomster og besøkte dem. Da vanket det alltid noe godt, og jeg fikk komme inn på kjøkkenet deres. Det var jo stas for meg, men jeg tror også at de satte veldig stor pris på besøket. 
Etter jeg ble voksen, og har jobbet i eldreomsorgen, ser jeg at det ikke er så mye som skal til, for at de eldre får et lyspunkt i en hverdag som kan være grå og trist.
For en del år siden jobbet jeg som hjemmehjelp, og det hendte ganske ofte at jeg kom til ferdigvasket hus, for det måtte jo være pent når det kom folk! Jeg vasket derfor raskt huset, og så satt jeg og pratet med dem til jeg hadde vært der så lenge jeg skulle. De satte på kaffe og kake eller mat, og jeg forsto at det de trengte, var ikke noen til å vaske, men noen å prate med.
Tilbake til disse to søstrene i min barndom.. De kom på aldershjem etterhvert, og det gikk ikke lang tid før de døde etter det, jeg tror det var vanskelig for dem å komme dit. Huset de bodde i, ble dessverre satt fyr på av innbruddstyver, og mange gamle, flotte ting gikk tapt.
Men jeg tror alle småsteder har, eller har hatt slike søskenpar. Her jeg bor nå, er det et brødrepar som har bodd sammen i alle år. De har jobbet som smeder, og var drivende dyktige til det.

Denne forfatteren har nå skrevet en bok om et brødrepar, boken heter "Rapsguttene", og jeg gleder meg til å lese den!

Ellers så har jeg har hatt test i medisinutregning i dag, og det ser ut til at jeg har bestått den! Dermed kan jeg glede meg til jul, nå er det ikke fler eksamener før etter jul:)

Håper alle får en flott helg!


9 kommentarer:

  1. Hei
    Så koselig å høre fra deg igjen.
    Den boken har jeg ikke lest, skal sjekke om de har den på biblioteket. Takk for tips.

    God adventshelg!
    Klem T

    SvarSlett
  2. Godt at du kan puste ut før jul hva eksamener angår;)
    Jeg leser alt for lite, dessverre, men takk for råd om bøker!
    Kos deg i helga og klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Skjønner ikke åssen du får tid til å lese jæ..... Klem fra modern.

    SvarSlett
  4. Hei igjen.
    Så koselig at du ville delta på mitt lille gavedryss.
    Ha en fin første adventsøndag!
    Klem T

    SvarSlett
  5. hei hei :)

    Så koselig at du likte Ronja rommet ! :)

    Så deilig og være ferdig med nok en prøve !:)

    HAr hørt med jentene men det ser ikke ut til at noen kunne være med ..
    Sender deg melding eller ringer i løpet av helga :)

    KLEM

    SvarSlett
  6. Så flott at du la igjen et spor etter deg inne hos meg for da fant jeg bloggen din og det er jeg veldig glad for. Legger meg sporenstreks til som følger :)

    Vedrørende det du skrev i kommentaren din:
    Vet du, der er jeg helt enig! Og det er jo dette som gjør den der antibloggesaken og "Shabby fredag" så pussig og rart.... det er så.... ja... hva skal man si da.... uforståelig på en måte da. Ja ja... hun om det og så får vi satse på at hun vokser seg til å blir en bedre voksen ;)
    Hun var jo inne hos meg å kommenterte i det antiblogg-innlegget mitt.... og jeg svarte henne som sant er at hver og en av oss får være mot andre slik som vår personlighet tillater oss.... sant?

    Takk for titten så langt da :)
    Vi blogges!

    SvarSlett
  7. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  8. Så koselig at du vil være med på pakkeleken, pakke kommer :o)

    SvarSlett
  9. Hei Ellen!
    Takk for hyggelig kommentar fra deg i dag! Hyggelig med julekort av familien, og alltid hyggelig å få det! Har foreslått det for bygårdsmannen, men han synes vi 2 har lite å gjøre på et julekort, er jeg redd!

    Ja, det er deilig stunder når roen senker seg, og jeg ønsker deg en kjempekoselig dag!

    Klem
    Cathrine :-)

    SvarSlett

Related Posts with Thumbnails